Din Baia Mare in Manchester: povestea internationala a Biancai Mihali.

Bianca Mihali studiaza in cadrul University Of Salford (Traducere şi interpretare – engleză,franceză şi germană)

Bianca Mihali a absolvit Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Baia Mare și fiind pasionată de limbile engleză, franceză și germană a ales să facă facultatea în Marea Britanie. În interviul pe care Bianca ni l-a acordat veți găsi pasiunea pentru a face ceea ce îți place și motivația de a fi mereu printre cei mai buni. Bianca este de părere că a pleca la studii în străinătate înseamnă, printre multe altele, și a ieși din zona de confort și asta „nu va avea decât beneficii asupra dezvoltării tale personale, din moment ce reprezintă un factor determinant care contribuie la procesul de maturizare”.

Care a fost motivația ta de a aplica la studii în străinătate?

Principala mea motivaţie a fost dorința incredibilă de cunoaștere. Mi-am dorit să cunosc occidentul, să descopăr o cultură nouă care avea să fie atât de diferită faţă de cea a ţării în care am trăit până la acel moment, să trăiesc o experiență deosebită, la mii de kilometri depărtare, ceea ce se şi întâmplă. În plus, eu eram determinată să îmi continui studiile pe partea umană, să studiez limbile engleză, franceză şi germană şi am considerat că cel mai eficient mod este acesta, să urmez o facultate de limbi străine şi să trăiesc în ţările în care limbile de studiu sunt cotate ca limbi oficiale. Anul viitor chiar voi experimenta traiul într-o ţară în care limba franceză este limbă oficială, ca parte a programului meu de studiu intitulat „sandwhich course”. Totodată, am fost informată la acea vreme că o experienţă de acest gen îţi lărgeşte orizontul oportunităţilor post-absolvire. Șansele de angajare după finalizarea studiilor sunt mai mari, în contextul în care experienţa studiilor în străinătate contribuie la dezvoltarea unei aptitudini de adaptare rapidă situaţiilor şi împrejurărilor noi.

Știm că distanța și dorul de casă ne pot face să stăm pe gânduri când vrem să luăm o astfel de decizie. Cum e să ai 19 ani și să fii la aproximativ 2000 km distanță de casă?

E drept că înainte de a aplica la facultate în străinătate m-am lovit de anumite frământări şi mă întrebam dacă voi regreta faptul că voi fi departe de familie si de prieteni aşa că înţeleg pefect tinerii care se confruntă cu incertitudini de genul acesta. Aş minţi dacă aş spune că e uşor, mai ales la început. Totuşi, această decizie nu trebuie văzută ca o întrerupere definitivă a legăturii cu familia şi cu prietenii tăi, pentru că toţi ştim ce uşor se poate comunica în ziua de azi datorită internetului. Eu înca păstrez legătura cu toate prietenele mele din România, ba mai mult, relaţia noastră nu a avut de suferit, suntem în continuare cele mai bune prietene, chiar dacă cadrul nu e acelaşi şi cursul vieţii noastre ia direcţii diferite. La urma urmei, „True friendship isn't about being inseparable, it's being separated and nothing changes” (Adevarata prietenie nu se rezumă la a fi inseparabili/e, ci la a fi despărţiţi/e şi nimic să nu se fi schimbat).

De asemenea, cu familia mea vorbesc dacă nu zilnic, o data la două, trei zile. În opinia mea, această „ieşire din zona de confort” nu va avea decât beneficii asupra dezvoltării tale personale, din moment ce reprezintă un factor determinant care contribuie la procesul de maturizare. Cât despre mine, pot spune că în urma alegerii făcute, sunt mult mai independentă, am învăţat să mă descurc în orice situaţie iar ideea de necunoscut nu mă mai sperie, dimpotrivă, mă incită.

În orice țară găsim lucruri bune dar și lucruri rele. Ce îți place cel mai mult în și la țara în care studiezi?

Un aspect pe care îl admir legat de Anglia este faptul că este o ţară civilizată. Englezii sunt politicoşi, au un simţ al umorului bine dezvoltat, dar mai presus de toate, sunt binevoitori şi amabili. Îmi amintesc ziua în care am sosit aici, singură, extrem de dezorientată şi puţin speriată de rapiditatea si accentul cu care oamenii vorbeau limba engleză în acea parte a ţării. Am fost pur şi simplu abordată pe stradă de oameni simpatici care mă întrebau dacă sunt ok, dacă m-am pierdut sau dacă am nevoie de explicaţii. Iniţial mă gândeam „Să fi fost eu atât de transparentă încât disperarea se putea citi pe faţa mea?”, pentru ca într-un final să realizez că această amabilitate, ieşită din comun pentru mine la acel moment, este specifică acestei naţii. În plus, atât eu , cât şi alţi prieteni, am trecut prin diferite experienţe în care ne-am pierdut cardul de student, abonamentul de tren, portofelul sau chiar telefonul şi le-am recuperat datorită unor oameni amabili care au făcut efortul să ne dea de urmă sau să declare bunul nostru pierdut.

Cum e o zi din viața ta de student?

Adevărul este ca nicio zi nu e la fel ca cealaltă. În fiecare zi ai alte task-uri de îndeplinit, atât în ceea ce priveşte pregătirea pentru facultate, cât şi viaţa personală sau activităţile extra-universitare. O zi din viaţa mea de student începe prin a mă trezi dimineaţa, a-mi verifica e-mailul personal cât şi cel de student (lucru esenţial pe care trebuie să îl faci zilnic sau chiar şi de mai multe ori pe zi, ţinând cont că orice schimbare legată de orar, şi nu numai, se anunţă la timp prin e-mail). Pe urmă, în timp ce iau micul dejun, setez frecvenţa radio pe postul BBC 4, un post de radio naţional cu ştiri. Profesorii ne verifică deseori dacă suntem la curent cu ştirile transmise pe acest post radio. Cursurile şi seminariile îmi ocupă şi ele o parte din zi, însă majoritatea timpului îl petrec în bibliotecă, de vreme ce studiul individual suplimentar este esenţial pentru a obţine note mari în examene. Între cursuri încerc să mă împart între job şi sarcinile pe care le am de îndeplinit ca şi Consilier de Proiecte Interne în cadrul Ligii Studenţilor Români din Străinătate. De obicei ajung seara acasă, singurul moment din zi în care îmi fac timp pentru prieteni, să vorbesc cu ai mei, să gătesc, să citesc sau să vizionez un film (asta în cazul în care reuşesc să îmi finalizez sarcinile din timpul zilei). Cu alte cuvinte, nu am timp să mă plictisesc şi nu-mi permit să pierd vremea cu lucruri inutile.

Partea financiară influențează puternic decizia de a pleca la studii în străinătate, în mod deosebit pentru că există stereotipul conform căruia este scump. Tu cum te descurci cu banii, care sunt sursele tale de venit?

Da, într-adevăr, există acest stereotip care nu reprezintă decât o idee preconcepută. Este adevărat totuşi că odată ajuns într-o ţară în care moneda oficială este alta decât cea din ţara natală, în cazul meu lira sterlină, poate exista acel „şoc” conform căruia ai impresia că traiul este scump. Însă totul depinde de cât de econom eşti şi cum îţi organizezi stilul de viaţă. Este absolut normal să-ţi epuizezi venitul lunar într-un timp foarte scurt, atâta  timp cât alegi să mănânci sau să ieşi mereu în oraş, consecinţă care poate exista de altfel în orice ţară te-ai afla. Preţurile alimentelor, in general, nu sunt cu mult diferite faţă de cele din România, iar în ceea ce priveşte costul chiriei şi al taxelor, din nou, depinde de aşteptările şi pretenţiile fiecăruia. Costurile pot varia, începând de la un minimum de 350 lire pe lună. Sursa mea principală de venit este reprezentată de banii primiţi de la părinţii mei, cărora le mulţumesc că îmi oferă sprijinul lor în tot ceea ce fac. Chiar dacă am o  sursă sigură de venit, eu am decis să lucrez part-time, astfel încât să pot acumula experienţă de muncă şi să îmi exersez abilităţile lingvistice. Momentan, colaborez cu Sistemul Naţional Britanic De Sănătate în calitate de traducător/interpret, adică mai exact, sunt chemată deseori la diferite spitale să traduc pentru pacienţii necunoscători de limba engleză. De asemenea, în vacanţe, studenţii au posibilitatea să lucreze full-time. De exemplu, eu am fost angajată pe timpul vacanţei de iarnă într-un magazin vestimentar dintr-un centru comercial, unde am ocupat postul de consilier în vânzări, experienţă care m-a ajutat să înţeleg unele strategii de marketing şi să-mi fac prieteni englezi, având în vedere că toţi angajaţii companiei erau britanici. Sincer, nu mi s-a întâmplat niciodată să aud un student plângându-se că ar vrea să lucreze şi să nu îşi găsească job. Oricine este determinat să se angajeze va reuşi, atâta timp cât îndeplineşte condiţiile cerute de fiecare angajator. Aşadar, cu ajutorul părinţilor şi un job part-time se poate duce un trai mai mult decât decent. Acum probabil vă întrebaţi cum este posibil să studiaţi, să luaţi note mari şi să lucraţi în acelaşi timp. Eu am obţinut 1st degree anul trecut ca medie generală , iar anul acesta mă aştept la note la fel de mari pentru. Aşadar imposibilul devine posibil cu puţină determinare, chiar dacă uneori poate părea epuizant. Eu sunt o persoană activă, aşa că eu asta urmăresc: o agendă plină care sa nu-mi permită să mă plictisesc nicio clipă.

Cu ce diferă sistemul de învățământ în care studiezi acum față de cel românesc?

Din punctul meu de vedere, sistemul de învăţământ englez în sine nu prezintă diferenţe majore la care un student român să nu fie capabil să se adaptateze. Modul de predarea al cursurilor şi de susţinere a seminariilor sunt diferite, pentru că, având acces la computere şi proiectoare în fiecare sală de curs sau seminar, profesorii se folosesc de materiale digitale interactive (videouri, grafice sau prezentări power point) pentru a-şi face materia predată înţeleasă de către toţi studenţii.

O altă caracteristică prin care sistemul de învăţământ britanic diferă faţă de cel românesc este relaţia care se stabileşte între profesor şi studenţi. Profesorii sunt foarte deschişi, noi ne adresăm lor pe numele mic şi comunicăm des prin e-mailuri, iar ei sunt mereu binevoitori să ofere sfaturi sau să clarifice orice nelămurire am avea. Mai mult, examenele se susţin în condiţii stricte, iar lucrările fiecărui student sunt secretizate, astfel încât să se evite orice formă de discriminare. Copiatul în timpul examenelor şi plagiatul sunt aspru pedepsite şi, totodată, foarte uşor de depistat întrucât universităţile de top au investit o sumă considerabilă într-o platformă împotriva plagiatului care verifică fiecare „assignment” înainte de notare.

Sistemul de notare diferă. Notele se primesc in procente, iar mie mi se pare un sistem flexibil destul de apreciat. Procentelor le corespunde un anumit calificativ, sau mai exact un grad: „First degree (1st)”, reprezentând procentajul cuprins între 100 şi 70% (echivalentul notei 9-10 în România), „Second degree, upper division (2:1)”, cuprins între 69 şi 60%, „Second degree, lower division (2:2)”, nivelul cuprins între 59 şi 50%  iar ultimul, intitulat „Third degree (3rd)”, cuprins între 50 şi 40% şi care reprezintă un „ordinary degree”, adică o notă de trecere.

O altă diferenţă este reprezentată de faptul că Romania a aderat la sistemul Bologna, în timp ce Anglia şi-a pastrat propriul sistem academic de invăţământ care este specific prin diploma oferită, sau mai exact prin titlul obţinut în urma absolvirii: Bachelor of Arts (licențiat în litere și filozofie), Bachelor of Sciences (licențiat în științe), şi Bachelor of Engineering (licenţiat în inginerie) şi prin faptul ca numărul total de credite pe an este 120.

Tu ai făcut alegerea și poți vorbi din experiență: de ce să aplice un elev pentru o oportunitate de studii în străinătate?

Pentru a putea profita de egalitatea şanselor, în ideea în care dacă eşti bun în ceea ce faci, meritele îţi sunt recunoscute, apreciate şi recompensate. Pentru a trăi o experienţă unică. Pentru a avea acces la învăţământ de calitate şi, nu în ultimul rând, pentru a evada  dintr-un sistem pe care eu îl privesc ca fiind corupt.

Care ar fi trei sfaturi importante de care ar fi bine să țină cont colegii tăi mai mici de liceu?

În primul rând, i-aş sfătui să nu privească cu reticenţă această rezoluţie, ci mai degrabă să se raporteze la ea ca la o oportunitate de a-şi lărgi orizonturile, de a călători şi de a cunoaşte alte culturi. În al doilea rând, i-aş îndemna să sa se intereseze şi să adune cât mai multe informaţii în legătură cu specializarea pe care doresc să o urmeze, cu costurile pe care traiul în ţara respectivă le implică şi să ţintească tot mai sus şi să aplice la facultăţile care oferă cea mai bună pregătire pentru specializarea dorită. Un ultim sfat ar fi acela de a nu ceda sub niciun chip şi nicio împrejurare. Chiar dacă sunt o persoană pragmatică, visurile şi ţelurile mele m-au motivat să merg mai departe în orice situaţie şi să depăşesc orice piedică. Aşadar, indiferent de ce obstacole se vor lovi atât pe parcursul procesului de aplicare sau pe durata studiilor în străinătate, cât şi în viaţă, să nu înceteze niciodată să viseze, pentru că „Life without dreaming is life without meaning ”!

Despre viata de student in Hull cu Alexandru Ungureanu.

Alexandru Ungureanu a terminat Liceul Teoretic „Traian Vuia” în Reșița și a decis să continue studiile universitare la University of Hull, Marea Britanie. Experiența internațională l-a ajutat să se maturizeze și, spune el, după așa o perioadă sunt puține lucruri care i-ar putea crea probleme în anii ce urmează. Într-o scurtă conversație am aflat care a fost motivația lui Alexandru de a pleca la studii în străinătate, cum este viața de student în Hull și ce sfaturi are pentru colegii săi mai mici.

Care a fost motivația ta de a aplica la studii în străinătate?

Am ales să plec la studii în străinătate pentru a-mi oferi o adevărată experiență academică și profesională, și nu numai.

Știm că distanța și dorul de casă ne pot face să stăm pe gânduri când vrem să luăm o astfel de decizie. Cum e să ai 19 ani și să fii la aproximativ 2000 km distanță de casă?

Pentru mine a fost și este încă o adevărata experiența. Te maturizează, înveți lucruri pe care altfel nu le-ai fi învățat, afli dacă ești în stare să trăiești pe cont propriu. Consider că după o astfel de experiența sunt puține lucruri care ți-ar crea probleme în anii ce urmează.

În orice țară găsim lucruri bune dar și lucruri rele. Ce îți place cel mai mult în și la țara în care studiezi?

Ar fi multe de spus, de discutat și e greu să mă decid asupra unui singur lucru, dar imi place că într-adevăr se întâmplă lucruri. Nu se întâmplă peste tot, nu tot timpul, dar suficient încât să fie o diferență. Aici mă refer la faptul că regulile și procedurile sunt respectate mai mult iar oamenii realizează că orice activitate a lor are repercursiuni pentru toată lumea.

Cum e o zi din viața ta de student?

Depinde de perioadă, dar, în principiu, petrec între două și patru ore la universitate după care sunt liber să fac ce vreau. Se presupune ca acest timp să fie folosit pentru studiu individual. De multe ori încerc să mă concentrez pe proiectele care se predau la sfârșitul semestrului astfel încât să nu existe probleme atunci când într-adevăr încep să lucrez la ele.

Partea financiară influențează puternic decizia de a pleca la studii în străinătate, în mod deosebit pentru că există stereotipul conform căruia este scump. Tu cum te descurci cu banii, care sunt sursele tale de venit?

Partea financiară e un subiect greu de discutat pentru a ajuta cu adevărat pe cineva. Costurile sunt diferite pentru fiecare oraș și pentru fiecare persoană în parte, pentru mine 100 de lire înseamnă ceva iar pentru o alta persoana nu înseamnă nimic mai mult decât o pereche de pantaloni din mall.

Pentru mine părinții sunt principalii sponsori, eu mai lucrez din când în când, asta pentru ca sunt eu arogant și lucrez doar când vreau 🙂 Eu locuiesc într-un oraș destul de mic, iar oportunitatile sunt mai limitate decât în alte orașe, mai mari, unde poate fi mai ușor să-ți găsești ceva part-time.

Cu ce diferă sistemul de învățământ în care studiezi acum față de cel românesc?

Aș putea scrie un eseu pe tema asta dar nu ar avea rost. Materiile sunt mai puține, eu am șase în fiecare an dintre care doar două se întind pe întreg anul. Astfel ești stresat de doar patru materii în fiecare semestru. Petreci cam 10-15 ore pe săptămâna la universitate (2-4 ore pe zi), câteodată ai și zile libere. Anul trecut, de exemplu, aveam cel puțin o zi liberă în fiecare săptămâna. Programul este lejer dar asta nu înseamnă că stai degeaba. În afara programului se presupune că  aprofundezi subiectele abordate în săptămâna respectiva, nu sunt teme, există proiecte (de grup sau individuale) și examene. Cerințele proiectului sunt disponibile de la începutul anului deci nu există eterna scuză „nu am știut”.

Care ar fi trei sfaturi importante de care ar fi bine să țină cont colegii tăi mai mici de liceu?

Să nu se bazeze pe promisiuni din partea nimănui.

Să nu dea înapoi. Este important să știe că dacă au plecat la studii în strainatate și din diverse motive ar vrea să se întoarcă acasă, să o facă cât mai repede sau deloc.

Să nu le fie frică. Este un sfat foarte general, dar am observat că oamenilor le este frică cel mai mult de a avea cunoștințe, probabil pentru că asta îți aduce și multe responsabilități. Asta aduce însă și putere.

Din Oradea in UK. Interviu cu Alexandra Romancsak, studenta la Conventry University.

Absolventă a Liceului de Arte Oradea, Alexandra Romancsak a ales să plece la studii în Marea Britanie. Pe lângă dotările de care are parte în campusul Conventry University, Alexandra ne-a spus că este încântată de toleranța de care au dat dovadă persoanele pe care le-a întâlnit și că, deși nu i-a fost ușor la început, nu regretă alegerea făcută. Cursuri practice, profesori și tehnicieni dispuși să ajute și să susțină ideile studenților, oportunități diverse de voluntariat – acestea sunt doar câteva dintre lucrurile despre care Alexandra ne-a povestit din viața sa de student internațional la Coventry University.

Care a fost motivația ta de a aplica la studii în străinătate?

Am decis să încerc fiindcă am realizat că aveam mai multe oportunități cu o diplomă obținută în străinătate. În plus, întotdeauna mi-a plăcut să înțeleg alte culturi și mi-am dorit să cunosc oameni din alte țări.

Știm că distanța și dorul de casă ne pot face să stăm pe gânduri când vrem să luăm o astfel de decizie. Cum e să ai 19 ani și să fii la aproximativ 2000 km distanță de casă?

Nu e foarte ușor, în special pentru persoanele introvertite, cum sunt și eu. Dar eu am fost binecuvantată să întâlnesc oameni buni, care m-au ajutat fără să aștepte nimic în schimb. Venirea mea aici a însemnat că trebuie să înfrunt lumea aproape de una singură, ceea ce m-a ajutat să mă maturizez mult și rapid, dar în sensul bun.

În orice țară găsim lucruri bune dar și lucruri rele. Ce îți place cel mai mult în și la țara în care studiezi?

Mulți uită că fiecare țară are atât lucruri bune cât și lucruri rele. Ce imi place mie cel mai mult la zona în care trăiesc e cât de tolerantă e lumea. Mi se pare incredibil de frumos când persoane din mai multe culturi reușesc să trăiască împreună fără conflicte majore.

Cum e o zi din viața ta de student?

Depinde mult programul de fiecare zi. Cursul meu e foarte flexibil și îmi oferă multă libertate,  de aceea am încercat să mă implic în cât mai multe activități extrașcolare. Fac mult voluntariat în diferite locuri, în special ca asistent de profesor în școli. Asta înseamnă, de obicei, că trebuie să fug mult dintr-o parte în alta, dar încerc să păstrez un echilibru între timpul acordat proiectelor de la universitate, voluntariatului, treburilor casnice și socializării.

Partea financiară influențează puternic decizia de a pleca la studii în străinătate, în mod deosebit pentru că există stereotipul conform căruia este scump. Tu cum te descurci cu banii, care sunt sursele tale de venit?

Pe mine până acum m-au întreținut părinții. Asta a însemnat că a trebuit să fiu foarte atentă la fiecare ban cheltuit de mine aici și ei au trebuit să facă sacrificii acasă. Dar ne-am descurcat și acum că nu mai e nevoie nici de yellow card îmi caut și eu de lucru și sper să îmi găsesc o slujbă bună. Ideea este că, cel puțin în zona în care trăiesc eu, prețurile nu sunt mai mari ca în România, doar cu foarte mici excepții.

Cu ce diferă sistemul de învățământ în care studiezi acum față de cel românesc?

În domeniul meu, pot spune că cele două sisteme nu au aproape nimic în comun. Aici se pune mult accent pe tine ca artist, designer. În domeniul de arte vizuale eu stabilesc proiectele pe care vreau să le realizez iar profesorii și tehnicienii sunt acolo pentru a mă ajuta să realizez ceea ce îmi doresc. La lecțiile de ilustrație pe care le iau e puțin diferit, sau cel puțin a fost.  Primeam teme de la profesori dar restul era la alegerea noastră. Notarea în sine nu se face pe cât de ''bună'' este o lucrare din punct de vedere estetic ci pe progresul meu ca artist independent. O caracteristică generală, care se extinde la toate profilele și la celelate universități, este faptul că ceea ce se preda este strict legat de viata reală, de situații practice cu care te vei confrunta în viitorul apropiat, după absolvire.

Tu ai făcut alegerea și poți vorbi din experiență: de ce să aplice un elev pentru o oportunitate de studii în străinătate?

Deși nu a fost floare la ureche de la început, nu regret nicio clipă că am făcut alegerea să vin aici la facultate. Pe lângă o educație realistă, am câștigat multe experiențe și aptitudini pe care probabil nu le-aș fi câștigat niciodată acasă, în zona mea de confort. Știu că pentru mulți gândul că vor lăsa confortul de acasă petru nesiguranța unei alte țări este înspăimântător. Și pentru mine a fost, dar pot spune sigur că dacă aș fi dat înapoi acum aș regreta.

Care ar fi trei sfaturi importante de care ar fi bine să țină cont colegii tăi mai mici de liceu?

Visați cât se poate de măreț. Orice e posibil.

Nu vă lăsați doborâți de frică.

Orice ați alege, dați tot ce e mai bun din voi, atât către studii și viitorul loc de muncă, dar mai ales către oamenii din jur. Veți fi uimiți de ce vă va da viața înapoi.

Viata de student in Olanda: George Gavrila.

George Gavrila, absolvent al Colegiul National Pedagogic Drobeta Turnu Severin, student in Olanda la Tilburg University (Liberal Arts and Sciences)

Care a fost motivația ta de a aplica la studii în străinătate?

În primul rând, m-am uitat în jur și am văzut tot mai mulți absolvenți în România care nu își găseau un loc de muncă nici măcar în țară, să nu mai spunem de străinătate. În al doilea rând, tot mai mulți prieteni de-ai mei au plecat în străinătate la facultate, iar poveștile lor au fost încă un plus de motivație la decizia pe care am luat-o.

Știm că distanța și dorul de casă ne pot face să stăm pe gânduri când vrem să luăm o astfel de decizie. Cum e să ai 19 ani și să fii la aproximativ 2000 km distanță de casă?

Amuzantă întrebare. 🙂 O să răspund foarte subiectiv la această întrebare. Primul semestru la 19 ani e foarte greu, în special în ceea ce priveste acomodarea cu sistemul de învățământ, iar dorul de casă e încă un impuls spre demoralizare. Vacanța de Crăciun schimbă radical această stare pentru că m-am întors în țară și mi-am dat seama că am luat decizia corectă. Dorul de casă nu mai e o problemă și, în plus, știți cum se spune: la un moment dat, puiul trebuie să-și părăsească cuibul părintesc și să și-l contruiască pe al lui.

În orice țară găsim lucruri bune dar și lucruri rele. Ce îți place cel mai mult în și la țara în care studiezi?

Rezumându-mă doar la Olanda, pot spune că e o țară în care viața vestică se simte din plin. Libertatea populației este așa de mare încât spiritul moral ghidează oamenii spre a lua deciziile corecte și a trăi în armonie. Ca oameni, olandezii mi se păreau reci la început, dar apoi mi-am dat seama că nu e deloc așa. Sunt doar foarte bine organizați, iar controversata idee că vesticii au glume seci și nu râd la glumele noastre, cei din est, este pentru că ei consideră glumele noastre imorale și, prin urmare, neamuzante. De la un timp am început să le dau dreptate. Un aspect care nu îmi place este vremea: plouă aproape în fiecare zi iar vântul este teribil. În rest, mâncarea, spațiile verzi, bicicletele și predominanța clasei mijlocii fac din Olanda o țara în care îmi place să trăiesc.

Cum e o zi din viața ta de student?

Chiar dacă ar putea părea exagerat, majoritatea zilelor le petrec în bibliotecă. Chiar și în zilele când am cursuri, tot stau până la cel puțin 11 seara în bibliotecă. Este mult studiu de făcut deoarece lucrările trebuie să fie obiective, ceea ce eu cred că este un lucru bun de. În plus, nu pot spune că mă deranjează pentru că ne-am creat grupuri sociale și mereu ieșim în pauze la cafea, să mâncăm în oraș după bibliotecă. În rest, de obicei la începutul semestrului și după sesiune, este o petrecere continuă de o săptămână.

Partea financiară influențează puternic decizia de a pleca la studii în străinătate, în mod deosebit pentru că există stereotipul conform căruia este scump. Tu cum te descurci cu banii, care sunt sursele tale de venit?

În ceea ce priveste acest subiect, chiar sper foarte tare să-mi găsesc un job part-time începând cu semestrul următor. Totusi, prețurile nu sunt deloc mari în supermarketuri și deseori sunt chiar mai ieftine decât în România. Prețul cazării este destul de mare pentru mine, stau la un cămin scump și nou care a fost singurul promovat de universitate. Pentru anul următor am găsit un loc nou la 250 euro cu toate utilitățile incluse, ceea ce, după părerea mea, e un preț foarte bun. În general cam toate locurile de cazare particulară ajung la acest preț.

Cu ce diferă sistemul de învățământ în care studiezi acum față de cel românesc?

Totul este cât se poate de obiectiv. Nu există favoruri iar relația profesor-student este una profesională, cu o tentă prietenească, dar nu exagerată. Se pune foarte mult accentul pe practică, pe vorbire deshisa, discursuri și, mai ales, pe lucru în echipa. În plus, confidențialitatea studentului în legătură cu situația lui academică se respectă. Notele nu sunt făcute publice alături de numele studenților, ci sunt trimise individual sau sunt scrise cu anumite coduri.

Tu ai făcut alegerea și poți vorbi din experiență: de ce să aplice un elev pentru o oportunitate de studii în străinătate?

Cred că este cea mai bună alegere pe care am luat-o până acum. Motive sunt multe. Cunoști și conviețuiești cu o multitudine de culturi, fapt care te ajută să treci peste stereotipuri, te formează moral, îți îmbunătățește capacitatea de adaptare și te face mai open-minded. Îți faci o mulțime de prieteni. Pe lângă partea socială, te specializezi pe o limbă străină, sau mai multe, înveți într-un mediu științific de nivel înalt, iar șansele ca mai târziu să fii angajat în domeniul pe care îl studiezi sunt considerabil mai mari. Afli noi oportunități pe care doar într-un mediu intercultural le-ai putea afla, care ți-ar putea schimba radical viața și drumul pe care mergi.

Care ar fi trei sfaturi importante de care ar fi bine să țină cont colegii tăi mai mici de liceu?

  1. Să ia școala în serios. Informația și cultura întotdeauna ajută. Și tot legat de școală, să învețe o limbă străină cât de bine posibil, iar dacă se poate, chiar mai multe.
  2. Dacă vor să vină în Olanda, să nu-și facă probleme în ceea ce privește partea financiară. Chiar nu au de ce. Și tot aici, atunci când își iau cazare, să nu își ia la camine private, ci la locuri care se oferă spre închiriere. Chiar dacă sunt nemobilate, cu maximul 200 euro mobilează tot.
  3. Am lăsat asta la sfârșit. Să facă multe activități extrașcolare, să se implice în viața socială, să arate că le pasă de ce se întâmplă în jurul lor. Nimănui nu-i plac ignoranții. Asta e o regulă internațională. Faceți ceva productiv atât pentru voi cât și pentru cei din jur.

 

Student în Marea Britanie - interviu cu Cristina Baciu

Cristina Baciu a absolvit Colegiul Național ”Unirea” din Focșani. Acum studiază International Entrepreneurship and Innovation la Essex University în Marea Britanie. A aplicat pentru studii în străinătate motivată fiind de posibilitatea contactului cu o cultură nouă și de integrarea într-un sistem educațional care pune mai mult accentul pe practică și lucru în echipă.

Care a fost motivația ta de a aplica la studii în străinătate?

Faptul că pot avea acces la o educație mai bună și la mult mai multe oportunități de muncă. Un alt motiv a fost că în străinătate se pune accentul mai mult pe învățatul practic și lucrul în echipă. Toate acestea cât și deschiderea către o nouă cultură, civilizație, obiceiuri, m-au determinat să aplic la o universitate în străinătate.

Știm că distanța și dorul de casă ne pot face să stăm pe gânduri când vrem să luăm o astfel de decizie. Cum e să ai 19 ani și să fii la aproximativ 2000 km distanță de casă?

La început bineînțeles va fi un pic mai greu dar timpul de adaptare depinde de personalitatea fiecăruia. Este evident că trebuie să fii puternic și să treci peste probleme dacă vrei să realizezi ceva în viață. Oricum vei primi tot sprijinul posibil din partea universității de a depăși aceste momente dificile. Plus că există Skype prin intermediul căruia se poate comunica foarte ușor cu prietenii și părinții.

În orice țară găsim lucruri bune dar și lucruri rele. Ce îți place cel mai mult în și la țara în care studiezi?

Eu studiez în Marea Britanie și cel mai mult îmi place variația de studenți veniți aici să studieze și de la care înveți foarte multe. De asemenea, îmi place țara. Toata lumea știe că UK este o țară o foarte frumoasă și merită explorată. Bineînțeles că sunt și dezavantaje. Mie nu îmi place mâncarea tipic englezească și personalitatea acestora dar te vei obișnui cu acestea în timp.

Cum e o zi din viața ta de student?

Programul meu personal: mă trezesc, mănânc, merg la cursuri apoi la gym. În timpul liber mă implic în diferite activități și proiecte caritabile iar seara îmi pregătesc cursurile. Bineînțeles, îmi fac timp și pentru prieteni.

Partea financiară influențează puternic decizia de a pleca la studii în străinătate, în mod deosebit pentru că există stereotipul conform căruia este scump. Tu cum te descurci cu banii, care sunt sursele tale de venit?

Sursa principală de venit este din partea părinților. Fiind acum în al doilea an voi încerca să-mi găsesc un job part-time care îmi poate acoperi cheltuielile personale.

Cu ce diferă sistemul de învățământ în care studiezi acum față de cel românesc?

Faptul că se pune accentul pe practică și munca în echipă, nu pe teorie. Aici trebuie să te implici în cât mai multe activități pentru a-ți dezvolta abilitățile.

Tu ai făcut alegerea și poți vorbi din experiență: de ce să aplice un elev pentru o oportunitate de studii în străinătate?

Pentru o mai bună educație cât și pentru șansa la un job mult mai bine plătit având în vedere faptul că în România studenții se confruntă cu foarte mari dificultăți în găsirea unui job.Și, în final, pentru experiența câștigată, bineînțeles.

Care ar fi trei sfaturi importante de care ar fi bine să țină cont colegii tăi mai mici de liceu?

Pregătește-te din timp, ai încredere în tine și fii sigur că asta este ceea ce vrei să faci !

Succes !

Studiul la Southampton University, Marea Britanie - Interviu cu Andreas Zimmermann

Andreas Zimmermann a absolvit Colegiul Național ”Mihai Eminescu” din Botoșani. Acum este student la Southampton University în Marea Britanie. Faptul că în perioada liceului a reușit să exceleze și în cadrul activităților extra școlare i-a dat curajul să ia în calcul opțiunea studiului în străinătate. A găsit acolo un mediu în care se poate dezvolta și poate fi apreciat pentru tot ceea ce face.

Care a fost motivația ta de a aplica la studii în străinătate?

Faptul că pe durata liceului, am reușit să fac mai mult decât ceea ce se cerea în cadrul orelor de curs, anume să excelez în cadrul olimpiadelor și a concursurilor școlare, mi-a dat curajul să iau în considerare opțiunea studiilor în străinătate unde am găsit un mediu în care mă pot dezvolta bine și pot fi apreciat pentru tot ceea ce fac.

Știm că distanța și dorul de casă ne pot face să stăm pe gânduri când vrem să luăm o astfel de decizie. Cum e să ai 19 ani și să fii la aproximativ 2000 km distanță de casă?

Având în minte mereu faptul că voi merge într-un loc în care va fi bine, m-a făcut să trec cu ușurință peste momentul „ruperii” de casă. În niciun caz nu spun că e ușor, dintr-o dată apar multe lucruri de luat în considerare, cum ar fi curățenia, mâncarea și adaptarea la un mediu cu totul nou.  Adăugând și volumul mare de lucru și distanța față de cei dragi, poți vedea o influență considerabilă asupra psihicului unui student care nu a început de mult studiile în străinătate. În acest caz, este foarte important ca atunci când moralul este jos, să ne reamintim că ceea ce facem acum ne va aduce un viitor „strălucit”.

În orice țară găsim lucruri bune dar și lucruri rele. Ce îți place cel mai mult în și la țara în care studiezi?

Imaginea pe care o aveam despre Marea Britanie a fost alterată puțin de când am ajuns aici. În schimb, pot spune că majoritatea așteptărilor au fost confirmate. De exemplu, cursurile sunt organizate într-un mod logic iar toți studenții au acces la absolut toate materialele utilizate în predare prin intermediul unui portal online. În plus, studenții pot accesa o multitudine de facilități prin intermediul internetului, cum ar fi: lista cărților din bibliotecă, pot face rezervări pentru cărți sau pentru camere de studiu, acesta fiind exact modul de lucru care ar trebui să fie disponibil în orice universitate care activează în prezent. Pe lângă acest lucru, îmi plac dotările facultății de inginerie, sistemul de organizare a universității și asistența acordată studenților. Pentru orice problemă ar putea exista, sunt oameni disponibili să te ajute sau să te îndrume.

Cum e o zi din viața ta de student?

De dimineață merg la cursuri/ laboratoare/ tutoriale -durata variază - am zile cu 7-8 ore și altele cu o singură oră. Când ajung acasă încerc să revăd ceea ce s-a predat în ziua respectivă și să rezolv coursework-urile care urmează a fi predate. Seara fie mă odihnesc, fie mă întâlnesc cu prietenii în oraș. Desigur, periodic trebuie să mă ocup de curățenie, de mâncare, cumpărături, precum și de alte activități mărunte.

Partea financiară influențează puternic decizia de a pleca la studii în străinătate, în mod deosebit pentru că există stereotipul conform căruia este scump. Tu cum te descurci cu banii, care sunt sursele tale de venit?

Faptul că nivelul de venit in Marea Britanie este cu mult superior celui din Romania, reprezintă un impediment pentru mulți dintre viitorii studenți români. Decizia mea de a veni la studii aici a fost făcută abia după ce am știut sigur că părinții mei mă pot susține din punct de vedere financiar. Volumul de lucru de aici este considerabil, fapt pentru care am decis împreună cu părinții mei ca pentru primul an să nu iau în calcul varianta unui job part-time. Pe parcursul următorilor 3 ani îmi doresc să pot lua parte la câteva internship-uri ca să pot căpăta experiență și să câștig și bani.

Cu ce diferă sistemul de învățământ în care studiezi acum față de cel românesc?

Aici spiritul de competiție este aproape inexistent, fiind promovată foarte mult ideea de lucru în echipă. În general, rezultatele la examene sau teme nu sunt publicate, considerându-se că trebuie sa fie anunțate în particular (pe e-mailul personal). În acest mod, nu poți ști niciodată unde te situezi între colegi și  nu există termenul de „cel mai bun” decât la sfârșitul anului.

Pe lângă acest fapt, informațiile predate sunt succinte, fiind concentrate în mod deosebit pe materia și specializarea studiată.

Tu ai făcut alegerea și poți vorbi din experiență: de ce să aplice un elev pentru oportunitate de studii în străinătate?

Pentru a studia în străinătate și a câștiga ceva în urma acestei experiențe (și nu mă refer deloc la partea materială/ financiară), trebuie ca elevul să fie foarte pasionat de subiectul preferat.

Pe lângă partea educațională, aș putea spune că aici se găsește o lume lipsită de prejudicii, pentru care imaginea contează mai puțin decât personalitatea. Există o foarte mare libertate de exprimare și se apreciază cu adevărat valorile.

Care ar fi trei sfaturi importante de care ar fi bine să țină cont colegii tăi mai mici de liceu?

  1. Nu vă limitați la materia de la școală. Încercați să fiți speciali, să ieșiți în evidență cu lucruri pozitive. Citiți, uitați-vă la documentare, cunoașteți oameni noi, vorbiți cu ei și dezvoltați-vă.
  2. Învățați foarte bine limba țării în care urmează să mergeți. Adaptarea la noul mediu va fi mai ușoară, vă veți putea face prieteni și veți putea intra în grupuri cu mai multă ușurință. În caz contrar, riscați să fiți marginalizați iar mâinile vor obosi de la atâta gesticulat.
  3. Fiți ordonați. Doar așa veți ști mereu foarte clar ce aveți de făcut și să căutați orice informație de care aveți nevoie. Viața de student înseamnă a ști că există acele informații predate, a ști unde se găsesc și a ști să le aplici.

Cum e să-ți urmezi visul - Andrei Hordincă student în Danemarca

Andrei Horodincă a absolvit Colegiul Tehnic ”Gheorghe Asachi” din Botoșani. Acum este student la KEA University în Danemarca. Pasionat de ceea ce face și-a urmat visul chiar dacă, spune el, că a fost o provocare ”Studiul în străinătate este e un pas imens, rapid și eficient către maturitate și orice tânăr ce ia această decizie este deja cu doi pași înaintea celorlalți.

Care a fost motivația ta de a aplica la studii în străinătate?

Întotdeauna mi-au plăcut provocările, acesta este unul dintre motivele pentru care am luat această decizie. Pe de altă parte, în România nu aș fi avut nicăieri posibilitatea de a studia Multimedia Design and Communication, în modul în care o fac aici, iar faptul că sunt foarte pasionat de ceea ce fac m-a determinat să nu mă uit înapoi și să îmi urmez visul.

Știm că distanța și dorul de casă ne pot face să stăm pe gânduri când vrem să luăm o astfel de decizie. Cum e să ai 19 ani și să fii la aproximativ 2000 km distanță de casă?

Mulți ar spune că este foarte greu, eu nu neg asta, dar nici nu sunt de acord. Fiind o fire mai aventuroasă, pentru mine a fost o provocare, dar am trecut de mult peste dorul de casă. Te maturizează enorm o astfel de experiență, să fii pe cont propriu o perioadă foarte lungă de timp, să îți porți singur de grijă și să nu mai depinzi de părinți.

În orice țară găsim lucruri bune dar și lucruri rele. Ce îți place cel mai mult în și la țara în care studiezi?

Danemarca este o țară minunată, și îmi pare oarecum rău să spun asta, dar mă bucur că am plecat de acasă. Am întâlnit aici o lume cu totul diferită, o lume în care eu mă simt acasă. Dacă ar fi să aleg un lucru care îmi place cel mai mult, ar fi mentalitatea oamenilor. În plus, Danemarca este o țară open-minded și neconvențională.

Cum e o zi din viața ta de student?

De obicei tot ce are legătură cu școala are loc de dimineață(cursuri + proiecte), apoi după-amiaza și seara lucrez pentru o organizație de studenți în care sunt voluntar activ. În mare parte asta îmi ocupă tot timpul, incluzând aici și timpul liber pe care îl petrec cu prietenii/colegii mei.

Partea financiară influențează puternic decizia de a pleca la studii în străinătate, în mod deosebit pentru că există stereotipul conform căruia este scump. Tu cum te descurci cu banii, care sunt sursele tale de venit?

Este scump, dar eu am avut norocul de a beneficia de ajutorul părinților de la început, care s-au sacrificat luni întregi pentru a mă ține pe mine pe picioare. Dar, încetul cu încetul, am trecut peste faza asta, am găsit o slujbă care mi-a asigurat o bursă lunară primită de la guvern și de aproape un an mă descurc de unul singur. Mai mult decât atât, roata s-a întors, iar acum am posibilitatea de a și trimite bani acasă, nu doar să primesc.

Tu ai făcut alegerea și poți vorbi din experiență: de ce să aplice un elev pentru o oportunitate de studii în străinătate?

O astfel de experiență nu numai că te maturizează, dar te face să vezi viața cu alți ochi. Te face să te gândești la trecut, pe vremea adolescenței și să realizezi cât de puține știai. E mult mai mult decât studiat în străinătate, e un pas imens, rapid și eficient către maturitate și pot spune că orice tânăr ce ia această decizie este deja cu doi pași înaintea celorlalți.

Care ar fi trei sfaturi importante de care ar fi bine să țină cont colegii tăi mai mici de liceu?

Urmați-vă visurile, dar nu cădeți în capcana lor. Nu vă faceți iluzii, începutul este foarte dificil și cel mai probabil veți avea nevoie de ajutorul părinților voștri pentru a vă acoperi costurile acolo. Fiți 100% convinși că plecați cu un motiv bun și că într-o bună zi o să le demonstrați părinților că a meritat efortul. Iar de îndată ce ați ajuns acolo, rămâneți cu picioarele pe pământ.

Cum să înţelegi topurile universitare şi să le foloseşti pentru a te decide asupra unei universităţi internaţionale (II)

(articol publicat iniţial în Adevărul)

Tinerii care doresc să studieze în străinătate ar trebui să decidă cu un an sau doi înainte care este principala lor destinaţie pentru studii universitare.

Din motive pragmatice, nişte instrumente foarte utile pentru a-şi alege instituţiile la care doresc să aplice sunt clasamentele universităţilor pe domenii de interes. Topurile internaţionale precum QS, Times Higher Education-World University Rankings sau topul Shanghai acoperă majoritatea domeniilor, grupate în 5 categorii: arte şi domenii umaniste, inginerie şi tehnologie, ştiinţe ale vieţii şi medicină, ştiinţe ale naturii şi ştiinţe sociale.

Acestea evaluează modul în care se plasează universităţile şi departementele acestora unele faţă de celelalte în funcţie de anumite criterii. De exemplu, în cazul domeniilor umaniste, au o pondere mai mare cercetarea academică, rata de angajare şi numărul de citări în publicaţiile de specialitate. La polul opus, pentru domeniile ştiinţifice contează nu doar aceste criterii, ci şi coeficientul H – care măsoară gradul de impact la nivel academic al rezultatelor cercetării din domeniile respective (inclus doar în topul QS). Având un astfel de clasament în faţă, tinerii ar trebui să îşi aleagă universitatea în funcţie de orientarea acesteia şi de înclinaţiile lor personale: spre cercetare sau spre ştiinţe aplicate.

Deşi topurile internaţionale încearcă să cuantifice calitatea instituţiilor de învăţământ superior, metodele pe baza cărora sunt constituite diferă de la un clasament la altul, ceea ce lasă loc interpretărilor. Suntem îndreptăţiţi să ne întrebăm de ce anumite universităţi nu apar în aceste topuri, cum a fost făcută selecţia universităţilor, cum au fost alese publicaţiile sau care este eşantionul reprezentativ pentru sondajele făcute în fiecare ţară sau domeniu. La fel de mult contează publicul ţintă căruia i se adresează un top (ceea ce se potriveşte unui grup s-ar putea să nu se potrivească altuia). Ar trebui sa ne intrebăm în ce măsură contextul lingvistic, cultural, economic şi istoric influenţează rezultatul statisticilor (astfel încât criteriile care se aplică unei ţări să fie irelevante pentru alta). De exemplu, în ţările în care limba engleză nu este predominantă, majoritatea publicaţiilor sunt în limba naţională. Cum este evaluată calitatea acestora şi impactul academic de către companiile care compun topurile? În unele ţări există informaţii cantitative (evaluări şi statistici naţionale) mult mai detaliate decât în altele cu privire la situaţia învăţământului superior. Prin urmare, care este relevanţa şi validitatea indicatorilor aleşi şi cum este măsurată calitatea cercetării şi nu accesibilitatea informaţiilor?

Având în vedere problemele ridicate de imposibilitatea de a evalua calitatea universităţilor, unele companii şi centre de cercetare din învăţământul superior au încercat să ofere o soluţie. Astfel au apărut topurile naţionale, care restrâng numărul universităţilor investigate şi introduc indicatori care cresc precizia şi relevanţa rezultatelor.

În cazul Marii Britanii, care este principala destinaţie aleasă de studenţii români pentru studii în străinatate, merită menţionat topul The Complete University Guide. Acesta a publicat deja estimările pentru anul 2014 în ceea ce priveşte ierarhia universităţilor la nivel naţional.

Marele avantaj al clasamentului este faptul că acoperă o selecţie foarte largă de domenii, că ia în considerare cerinţele de admitere şi satisfacţia studenţilor.  Sunt criterii importante pentru studentii români, care se pot ghida după acestea pentru a-şi alege universităţile la care doresc să aplice. The Complete University Guide include şi clasamente ale universităţilor pe regiuni. Acestea pot fi instrumente foarte utile pentru studenţii interesaţi să studieze doar în Londra, în Ţara Galilor, Scoţia sau în oricare altă zonă preferă.

Ceea ce poate crea confuzie în rândul tinerilor sunt discrepanţele dintre topuri. De exemplu, în topul The Complete University Guide (2014), în domeniul business şi management, pe primele trei locuri se află universităţile Cambridge, Bath şi St. Andrews. În Guardian University Guide (2013), primele clasate sunt Oxford, City University London şi Warwick. Aceste rezultate sunt o consecinţă a metodologiilor diferite folosite de companiile care realizează topurile.

Cum ar trebui alese universităţile potrivite în acest caz? Există multe alte elemente care trebuie luate în considerare. Când cantitatea prea mare sau prea mică de informaţii face dificilă luarea unei decizii, este important ca tinerii şi părinţii să consulte un consilier educational. Un specialist va şti cum să vină în ajutorul tinerilor, indicându-le alţi factori importanţi în alegerea programului potrivit, precum conţinutul cursurilor, locaţia universităţii şi posibilităţile de angajare.

Topurile internaţionale şi cele pe domenii crează o perspectivă de ansamblu asupra prestigiului universităţilor şi ofertelor acestora. Deşi din acest punct de vedere sunt nişte instrumente utile, pot fi insuficiente dacă nu sunt însoţite de o informare detaliată asupra elementelor care caracterizează universitatea potrivită pentru fiecare.

Cum să înţelegi topurile universitare şi să le foloseşti pentru a te decide asupra unei universităţi internaţionale (I)

(articol publicat iniţial în Adevărul)

Numărul studenţilor interesaţi să îşi continue studiile universitare în străinătate este în creştere. Una dintre întrebările frecvent puse consilierilor educaţionali de către aceştia este “Cum să îmi aleg universitatea potrivită?”. În acest sens, topurile universitare mondiale trebuie analizate în funcţie de interesul fiecărui candidat.

Există o varietate de criterii pe care un tânăr ar trebui sa le ia în considerare, începând cu limba străină pe care o stăpâneşte. Programul de studii şi curricula potrivite intereselor sale, destinaţia aleasă, situaţia financiară, posibilitatea de a-şi găsi un job, abilitatea de a se adapta la un nou context cultural sunt la fel de importante. Pe lângă acestea, una dintre metodele din ce în ce mai des folosite pentru alegerea universităţii sunt topurile universitare.

Importanţa pe care aceste topuri au dobândit-o în ultimii zece ani indică o necesitate şi o cerere a pieţei de a şti cum se poziţionează  instituţiile de învăţământ superior unele faţă de celelalte la nivel global. Cele mai influente topuri internaţionale sunt QS World University Rankings, Times Higher Education World University Rankings (THE) şi Academic Ranking of World Universities (ARWU).

Reputaţie, elitism şi subiectivitate        

Pentru a satisface nevoile celor interesaţi (studenţi, părinţi, angajatori, instituţii guvernamentale şi de învăţământ), companiile care elaborează aceste clasamente şi-au diversificat ofertele şi abordările. Este important de reţinut faptul că metodologiile folosite în evaluarea universităţilor diferă de la top la top, în funcţie de criteriile luate în calcul. Prin urmare, cele internaţionale (world rankings) încearcă să evalueze cele mai bune universităţi din lume. Aceste clasamente sunt realizate în primul rând pe baza sondajelor de opinie făcute în mediul academic.

De exemplu, în topul QS, opinia specialiştilor şi a cadrelor universitare referitoare la reputaţia academică a universităţilor evaluate are o pondere de 40%. Alţi indicatori utilizaţi sunt opinia angajatorilor (10%), numărul de citări în publicaţii de specialitate (20% - Sciverse Scopus), raportul dintre numărul profesorilor şi numărul studenţilor (20%), procentul de studenţi internaţionali (5%) şi procentul de profesori internaţionali (5%).

Pentru cei interesaţi numai de reputaţia academică a universităţilor, Times Higher Education a realizat un top World Reputation Rankings. Acesta evaluează reputaţia a 100 de universităţi văzute din perspectiva cadrelor universitare din întreaga lume. Desigur, opiniile acestora sunt subiective, deoarece sondajele masoară percepţia lor referitoare la calitatea instituţiilor de învăţământ, iar nu situaţia reală. Astfel de topuri sunt utile mai ales tinerilor care se orientează către universităţi de elită, pentru care primează prestigiul, excelenţa academică şi opinia angajatorilor cu privire la calitatea studiilor.

Aceste criterii sunt irelevante pentru un tânăr interesat, de exemplu, de locaţia centrului universitar. Cine acordă mai multă atenţie stilului de viaţă, poate să se îndrepte către topurile care evaluează calitatea vieţii, costul studiilor şi al costurilor de zi cu zi, universităţile, posibiliţătile de angajare etc. Astfel, compania Quacquarelli Symonds (QS) propune un clasament al celor mai atrăgătoare centre universitare: QS Best Student Cities. Vechimea înseamnă calitate?

Un clasament unic îl reprezintă topul primelor 100 de universităţi care au fost fondate în ultimii 50 de ani, realizat de Times Higher Education. Desigur, acest top nu ia în calcul prestigiul universităţilor, ci foloseşte ca indicatori performanţele în cercetare, precum numărul de publicaţii şi de citări la nivel internaţional, calitatea predării sau implicarea cadrelor universitare în proiecte internaţionale de cercetare. Aceste universităţi, deşi sunt recent fondate sunt extreme de competitive şi au un potenţial de creştere semnificativ.

Topul Shanghai (sau ARWU) cuprinde primele 500 de instituţii din lume ale căror cadre universitare au obţinut premii prestigioase, ale căror lucrări au fost cel mai des citate sau au apărut în publicaţii de specialitate. Din acest motiv nici ierarhia universităţilor din topul ARWU nu variază semnificativ de la an la an.

Topul QS vine cu o propunere interesantă pentru cei atraşi de destinaţii exotice, evaluând dinamica instituţiilor din învăţământul superior din Asia şi America Latină. Totuşi, cei pasionaţi de informatică şi tehnologie, inginerie sau business ar putea să se orienteze în viitor şi spre universităţile din Asia.

Acestea oferă din ce în ce mai multe programe excepţionale în limba engleză şi ar putea reprezenta o destinaţie atractivă pentru cei interesaţi şi de o experienţă culturală neobişnuită. Pentru o mai mare ofertă de clasamente de acest gen merită consultat Times Higher Education – Top Universities by Region, care include clasamente pentru toate continentele.

Majoritatea părinţilor şi a tinerilor apelează la topurile universitare pentru a selecta universităţile în funcţie de prestigiul acestora. Totuşi, există alte criterii care ar trebui să influenţeze alegerea universităţii, într-o mai mare măsură decât reputaţia. Din acest motiv este necesară o bună pregatire şi informare asupra optiunilor universitare precum şi o interpretare corectă a datelor oferite de clasamentele internaţionale.

La studii în Olanda - interviu cu Samuel Haret

Samuel Haret, absolvent al Colegiul Național ”Gheorghe Roșca Codreanu” din Bârlad având ambiția de a excela în ceea ce face și ceea ce este a ales studiul la Utrecht University în Olanda. Din punctul lui de vedere ” Studiul în străinătate e asemănător cu venirea unui tânăr din provincie la facultate în București, doar că ridicat la pătrat.”

Care a fost motivația ta de a aplica la studii în străinătate?

Cred că ambiția a fost motivația mea principală. Știam ce vreau să fac și știam care e calitatea studiilor și șansele de a mă angaja ulterior dacă voi rămâne în țară. Cântărind greutatea acestor factori între România și Olanda, țara în care am ales să vin, balanța a înclinat spre vestul Europei.

Știm că distanța și dorul de casă ne pot face să stăm pe gânduri când vrem să luăm o astfel de decizie. Cum e să ai 19 ani și să fii la aproximativ 2000 km distanță de casă?

Acum am 20, dar rezonez perfect cu ceea ce zici. Cred că eu, la fel ca mulți alții care au ales să plece, am subestimat teribil factorul ‚dorul de casă’. E ușor să fii haiduc atunci când ești de 18 ani acasă, dar odată ce petreci câteva luni departe de cei dragi, vorbind numai o limbă străină, și auzind în jurul tău o limbă și mai străină, să zicem doar că ți se pune un nod uriaș în gât, trebuind să înghiți forțat, cu curaj, zi de zi, pentru a-l face să fie ceva mai puțin însemnat.

În orice țară găsim lucruri bune dar și lucruri rele. Ce îți place cel mai mult în și la țara în care studiezi?

E un mediu profesional foarte avansat. Fiecare merge la muncă pentru a-și face treaba și o face ‚ca la carte’. Lene, apatie, lipsă de motivație, sunt termeni destul de necunoscuți aici. Cred că fiecare a înțeles că atâta timp cât mergi la muncă, unde ești plătit rezonabil și faci parte dintr-o echipă care poate merge înainte doar dacă fiecare parte a sistemului merge ‚ceas’, ai face bine să dai tot ce ai mai bun zi de zi.

Cum e o zi din viața ta de student?

Nu știu dacă sunt un exemplu foarte elocvent, viața mea de student e destul de monotonă și deseori obositoare. Merg la facultate destul de devreme, unde petrec relativ multe ore pe zi, iar mai apoi merg la lucru, unde stau de la 18 la 21. În ultima vreme am cedat mersului pe bicicletă și mă întorc acasă cu autobuzul, altfel ar fi urmat un drum cu bicicleta de o oră până acasă. Nu sunt tipul care să frecventez cluburile, din simplul motiv că nu-mi permit și nu am timp. Încerc să-mi mențin focusul la motivul pentru care am venit aici și zi de zi să fiu cu un pas mai aproape de ținta mea.

Partea financiară influențează puternic decizia de a pleca la studii în străinătate, în mod deosebit pentru că există stereotipul conform căruia este scump. Tu cum te descurci cu banii, care sunt sursele tale de venit?

În momentul de față am o slujbă part-time stabilă la un restaurant, în bucătărie. Lucrez și ca blogger pentru departamentul de marketing al facultății, în colaborare cu EDMUNDO, și fac parte din Ambasada facultății, fiecare din cele trei fiind plătite. În plus, pentru că lucrez primesc și o bursă. Îmi vin lunar ceva mai mult de 1000 de Euro, dar munca se adună destul de mult peste studii, iar costurile nu se depărtează cu foarte mult de suma pe care o câștig.

Cu ce diferă sistemul de învățământ în care studiezi acum față de cel românesc?

Sunt destul de mulțumit de ceea ce fac. Profesorii par specialiști în domeniu, și deși cu toții avem câte o problemă cu câte un curs, înțelegem importanța fiecărei materii din curiculă. Prezența multor proiecte oferă dinamism studiului și mai ia din partea teoretică uneori obositoare. Profesorii sunt gata să discute cu tine și poate chiar să negocieze dacă ai o problemă cu o anumită parte a cursului, a testelor sau proiectelor, în condițiile în care vii cu argumente . Cred că principala diferență e că atât profesorii, cât și elevii sunt aici pentru același scop: de a educa elevul în ceea ce-și dorește să facă pentru restul vieții. Chiar dacă nu pare, dar scopul acesta rezolvă multe dintre problemele care apar între cele două părți.

Tu ai făcut alegerea și poți vorbi din experiență: de ce să aplice un elev pentru o oportunitate de studii în străinătate?

Eu nu sfătuiesc pe nimeni să aplice sau nu, tot ceea ce fac și în esență pot face, este să prezint cum e să fii student internațional, iar elevii pot face propria alegere. Mereu am crezut în libertatea de a alege, și faptul că eu am ales să vin aici, m-a făcut să trec peste extrem de multe piedici. Dacă converg la scopurile pe care le-am avut și eu, la ambiția de a fi într-un ocean mai mare, unde și hrana e mai mare, dar și rechinii mai mari (o analogie între oportunități și riscuri), aici le vor găsi pe amândouă. Studiul în străinătate e asemănător cu venirea unui tânăr din provincie la facultate în București, doar că ridicat la pătrat.

Care ar fi trei sfaturi importante de care ar fi bine să țină cont colegii tăi mai mici de liceu?

a. Seriozitatea e o trăsătură apreciată oriunde în lume, și e bine să fie gravată adânc în personalitatea ta. Dacă te construiești ca o persoană sinceră, de cuvânt, cu onoare și coloană vertebrală (cumva noțiuni asemănătoare, dar fiecare cu particularitățile ei), lumea va observa, și vei ajunge departe, mai devreme decât poate că îți planificai.

b. Notele nu sunt atât de importante pe cât le facem noi să fie, însă va veni o vreme în care lungimea materiei de BAC va trebui să fie parcursă în una sau două seri, iar atunci vei face bine să știi să înveți! Inteligența nu va substitui niciodată munca până la capăt!

c. Bucurați-vă de timpul petrecut acasă și gustați în tihnă de distracția pe care o aveți acasă. În curând, dacă veți veni la facultate cu țeluri mari, distracția nu va mai avea atâta loc în program.

 

FII LA CURENT
Introdu adresa ta de mail ca să primești cele mai noi știri despre facultăți și universități. Nu trimitem spam.
Footer - abonare (RO)