Marketing
Marketing, o știință în continuă dezvoltare, care combină creativitatea cu gândirea analitică, reprezintă unul dintre cele mai populare domenii de studiu. Un domeniu complex și dificil de definit, marketingul se ocupă cu înțelegerea psihologiei care se află în spatele comportamentului cumpărătorului. Marketingul este o activitate de studiu al pieței, o industrie de cunoaștere și înțelegere a clientului, descoperirea nevoilor și dorințelor acestuia și găsirea unei soluții pentru o problemă. Marketingul este un proces construit pe termen lung, creativ și focusat pe cercetare. Adeseori implică crearea unui brand, a unei identități, cu care o anumită categorie de oameni să rezoneze și să le ofere siguranța și sentimentul că aparțin unui grup.
Ai nevoie de ajutor?
Studii liceale: Ce liceu trebuie să termini pentru a studia Marketing la facultate?
Marketingul se potrivește oamenilor meticuloși, curioși, cu o gândire analitică dezvoltată, dar și cu simț creativ. Dacă te identifici cu aceste calități, atunci ai toate șansele să vezi marketingul ca pe o posibilă carieră. E important să conștientizezi că un job în acest domeniu presupune calcule și metode de calcul, statistici, informații logice, culegerea datelor și interpretarea lor, dar și inventivitate în a găsi soluții la probleme descoperite.
Facultatea de Marketing este o facultate care acceptă studenți indiferent de liceul sau profilul pe care l-ai terminat, tocmai pentru că studiul se începe de la nivel începător. Nu este ca facultatea de matematică unde ar trebui deja să ai anumite competențe. Totuși, cunoștințele în domeniul științelor economice, științelor sociale sau științelor comunicării îți vor fi de ajutor pentru a evolua în acest domeniu. Dacă pe durata liceului ți-au plăcut materii precum economie, logică, psihologie, sociologie, educație antreprenorială sau calculele de statistică de la mate, să știi că marketingul culege câte puțin din fiecare, le combină și construiești o nouă materie.
De regulă, admiterea la facultatea de marketing se face pe bază de dosar bazat pe rezultatele înscrise pe diploma de bacalaureat dar sunt și universități care solicită un test de admitere, prin care se verifică cunoștințele lingvistice și capacitățile de gândire logică și raționament. Dar cel mai bine ar fi să cauți aceste detalii direct pe site-ul facultății la care vrei să aplici, ca să știi din timp cum să te pregătești. Un consultant vocațional te poate ajuta cu sprijin în acest sens.
Ce specializări de licență și masterat în Marketing au facultățile din România?
La nivel de licență poți studia un program simplu de Marketing, apoi îți poți aprofunda cunoștințele fâcând un masterat. La facultățile de marketing din România se găsesc programe de masterat precum:
- Marketing online / Marketing digital;
- Marketing strategic și managementul vânzărilor;
- Strategii și politici de marketing;
- Marketing și comunicare în afaceri;
- Marketing industrial.
Ce specializări de licență și masterat în Marketing au facultățile din străinătate?
Atât la nivel de licență, cât și la nivel de masterat, în străinătate poți studia programe precum:
- Marketing;
- Digital marketing;
- Marketing and Management;
- Business and Marketing;
- Marketing with Psychology;
- Fashion Management and Marketing;
- Marketing and Media Communication;
- Marketing and Advertising;
- Applied Global Marketing;
- Event Management and Marketing.
Perspective de carieră: Ce devii dacă studiezi Marketing?
Cele mai populare joburi pentru absolvenții unei facultăți de marketing sunt:
- Specialist marketing;
- Specialist / Manager social media;
- Analist de date;
- Cercetător de piață;
- Specialist PPC;
- Specialist SEO;
- Manager brand digital;
- Planificator media;
- Brand manager;
- Manager de produs;
- Manager de clienți;
- Manager de vânzări;
- Consilier în vânzări;
- Organizator de evenimente/târguri/expoziții;
- Specialist în relații publice.
Calificări necesare pentru a profesa în domeniul Marketing
Cei care profesează în acest domeniu nu sunt doar absolvenți ai unei facultăți de profil, deși cu siguranță absolvirea unei asemenea specializări sau a unui program de licență similar ajută pentru a putea lucra în domeniu, indiferent că ești angajat de către departamentul de vânzări al unei firme sau de o agenție care se ocupă de acest domeniu prin subcontractare. Poți profesa în acest domeniu dacă ai urmat eventual un program de Comunicare sau de Relații Publice, dacă ești specializat în vânzări sau chiar și dacă ai urmat cursuri online în acest sens și ești pasionat de această specializare. Marketingul a devenit un domeniu foarte dinamic în perioada digitală, specialiști care să asigure imaginea unui brand sau care să facă vânzări cât mai țintite către anumiți clienți sunt la mare căutare. Inclusiv Google oferă cursuri de specializare în acest domeniu, unele din ele chiar gratuite, așa că poți testa un astfel de curs înainte să fii sigur dacă domeniu acesta este potrivit pentru tine.
Salariu
Salariul mediu pentru un angajat care lucrează ca Product Marketing Manager (cel care coordonează procesul de marketing al unui produs la nivel macro în România) variază conform Paylab România de la 2866 de lei la 9484 de lei, în medie, cu mențiunea că acest job este unul mai degrabă de Management, deci plata pentru el va fi mai mare decât media.
Ca absolvent de Marketing poți lucra și ca Online shop Administrator, job care ți-ar putea asigura un salariu care variază de la 1660 la 5442 lei, în medie.
Un Specialist în e-commerce (așa cum este el definit la noi), în genere absolvent de Marketing va câștiga între 2000 și 6000 de lei ca salariu mediu lunar net.
Tipuri de angajatori - Cine angajează în domeniul Marketing?
Agențiile de marketing reprezintă principalul spațiu în care pot profesa absolvenții de marketing. În general, agențiile de marketing sau agențiile de publicitate au sectoare atât pentru specialiștii în marketing, cât și pentru specialiștii în științele comunicării și design-ului, fiindcă aceste profesii se completează și fac o echipă pregătită să lucreze cu clienții în fiecare proces al cercetării, creației, implementării și verificării rezultatelor.
Însă joburi în zona de marketing se găsesc și în alte industrii, spre exemplu industria tehnologiei, industria fashion, industria medicală și farmaceutică, industria bancară sau chiar și în organizațiile non-profit. Există sectoare de marketing în fiecare companie sau corporație și rolurile oferite specialiștilor în marketing sunt diverse.
Tips & Tricks de pregătire
Pentru a putea profesa în acest domeniu trebuie să poți pune la comun informații mai tehnice legate de vânzări sau de preț și costuri, dar și partea de concepere a unui mesaj, identitate de brand, comunicare esențială, fie că este pe parte verbală sau pe zona aceasta imagistică. Ce vrem să spunem este că e nevoie să te uiți puțin la tine ca să te prinzi pe care zonă a marketingului ai dori să lucrezi, deși e posibil să le poți explora pe fiecare în parte pe rând. O persoană care își dorește să lucrez în acest domeniu ar trebui să fie pasionată de publicitate și de promovare, mereu cu întrebarea în minte: cum fac ca acest produs să fie mai cunoscut, mai vizibil, mai bine cumpărat?
Nu ai nevoie de o pregătire specifică pentru a fi admis la universitate pe acest domeniu, dar nu strică să ai niște cunoștințe medii de matematică și niște abilități de comunicare destul de bine dezvoltate pentru a putea transmite mesajele clare, concis.
Noi credem că acele cursuri online de la Google, de care îți spuneam și mai devreme, ți-ar putea fi de folos, ele sunt gratuite și te ajută să te familiarizezi cu domeniul.
De asemenea, câteva skilluri de editare digitală ți-ar putea prinde bine, dacă zona de imagine e cea care te pasionează, și pe acestea le poți dezvolta online, urmând cursuri sau exersând pe cont propriu în aplicații specifice (Photoshop, Illustrator). Canva îți oferă acces gratuit la o astfel de platformă.
Poți urmări pe canalele de social media, agențiile de publicitate de la noi care oferă mai nou informații din culisele muncii lor, ca să vezi cum funcționează o campanie de marketing și să decizi dacă vrei să faci parte dintr-una similară.
Fă cunoștință cu un profesionist din acest domeniu
Te invităm să îl urmărești într-un interviu de aproape o oră pe Felix Tătaru , presedinte in perioada 2016-2018 al IAA Worldwide, asociația profesioniștilor în marketing și comunicare ce include peste 4.000 de membri la nivel global, despre ce înseamnă să ai o carieră în acest domeniu.